Sunday 9 November 2014

Tanda-tanda Anak Mengalami Autisme

Pasti anda pernah mendengar perkataan Autisme kan? 

Tapi tak ramai yang mengambil berat apakah itu autisme. Jom baca sedikit perkongsian saya tentang autisme. 

Apakah itu autisme?

Autisme adalah satu gangguan di mana kanak-kanak mengalami kesukaran dalam berinteraksi sama ada secara komunikasi lisan mahupun perbuatan. 

Apakah tanda-tanda kanak-kanak yang mengalami autisme?

Untuk pengetahuan anda, tak semua kanak-kanak mengalami tanda gejala yang sama. Ada sebahagian yang hyperactive dan agresif, namun ada juga kanak-kanak yang agak pasif. Tak semua sama ye.

Jom lihat carta ringkas ini yang menerangkan tentang tanda-tanda kanak-kanak yang mengalami gangguan ini. 


Selalunya tanda gejala ini dapat dikesan oleh ibu bapa sebelum kanak-kanak berusia 3 tahun. Ibu bapa dapat mengesan masalah ini seawal usia anak-anak sebelum 1 tahun lagi, seperti tanda seperti di bawah. Ini hanyalah memberi idea kepada ibu bapa jika anak anda mengalami masalah seperti ini, silalah berjumpa doktor untuk pengesahan lanjut. 


Perlu diingat bahawa tanda-tanda ini tidak sama bagi semua kanak-kanak yang mengalami gangguan autisme ini tau. Semoga dengan info ini kita menjadi lebih peka agar dapat mengesan awal sebarang keabnormalan yang berlaku pada anak-anak. Lagi cepat ia dikesan, kita telah membantu anak-anak untuk membesar dengan lebih baik :)

Kanak-kanak warganegara Malaysia yang mengalami Autisme boleh mendaftar sebagai orang kurang upaya (OKU), dan memiliki kad OKU daripada Jabatan Kebajikan Malaysia.

Autisme tidak dapat dipulihkan, tapi ia boleh dirawat. 

Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada anda semua :)

Hasanah 
013-2896454
Your Parenting Partner :)

1 comment:

  1. Autisme tidak perlu dipulihkan. Bantuan dalam pendedahan dan kesedaran tentang autism yg perlu bagi ibu bapa. Autisme is not a disease.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...