Wednesday 5 November 2014

Percutian ke Sarawak

Baru-baru ni saya ke Sarawak bersama suami, kakak (bersama anaknya 2 tahun) dan mak. Tujuan asal sebenarnya nak menghadiri majlis konvokesyen adik saya di UNIMAS. Tapi alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke bulu ketiak kata orang. Hehee maka jalan-jalan laa kami sekitar Sarawak. Trip kami cuma 2 hari 1 malam sahaja. Sekejap cuma tapi kami manfaatkan betul-betul.

Jom baca cerita saya semasa di sana.

Selamat landed di airport Kuching
Flight saya seawal jam 7.20 pagi menggunakan Malindo Air, naik di KLIA2. Saya bawa bersama Irfan, 1 tahun. Yang lain kena tinggal hehe..Sampai di Kuching, Sarawak sekitar jam 9.10 pagi, adik saya dah sedia tunggu di airport. Di airport turun je flight, perlu lalui imegresen dulu, dapatkan pas lawatan.

Lama juga di sana sebab beratur panjang kan. Tapi quite ok laa sebab saya kendong baby so dapat line khas hehe..Hampir jam 11 pagi kami ke restoran berdekatan UNIMAS, jamu selera dulu. Restoran 1 Malaysia tuuuu..

Adik saya dah siapkan agenda sepanjang 2 hari kami di sana. Memang tak rehat laa..Siap lunch terus ke pasar Serikin yang sangat WOW! Ni sangat best untuk orang yang suka membeli belah okey. Hehee..saya cuma borong ukiran yang diperbuat dari kayu jati untuk dihadiahkan kepada babysitter dan mertua. Teringin juga nak rembat beg sebijik dua, tapi incik suami pun tahu saya bukanlah seorang yang suka buat koleksi. Beli dan pakai, 1 beg dah ada cukuplah. Uhuk uhuk..so tengok je la beg yang cantik tu..Jamu mata kata orang. Pasar ni tutup sekitar jam 2 petang.

Then kami ke Jong's Crocodile Farm & Zoo, tengok buaya laa senang citer. Tiket dewasa RM16, kanak-kanak RM8. Jika anda warga Sarawak, tiket lebih murah, dewasa RM10 kalau tak silap saya. Masuk kat dalam tu, wah! Terpegun tengok sang buaya. Masa ni sangat-sangat teringat pada anak sulung kami, Izzat. Selalu teringat dia tengok cerita hikayat lama sang kancil dengan buaya hehee..

Wristband kena pakai.

Ni haa maek la saya jamu buaya satu hehe..

Besar mak aihhhh!! Terkojut saya melihat buaya ni. Dah la nganga mulut. Suami saya kata depa dah potong gigi buaya, sebab tu gigi buaya tu dah tumpul. Betui tak tidak, tak tahu la pula saya. Ke kena kelentong jer daku nih dengan incik suami!

Okey, ni lagi jamuan mata hehee...

Ni anak buaya je

Best laa ambil-ambil gambar di sekitar sana. Masa ke sana lebih kurang jam 3 petang. Pusing-pusing sampai tak larat nak berjalan, so kami berehat di bangku.

Jom layan gambar di sana.

Kemudian kami ke hotel untuk check in. Solat dan berehat sebentar. waktu solat di Sarawak sejam lebih awal dari KL. Jam 6.30 petang tu dah maghrib. dan keadaan sekeliling pun dah gelap. Malam tu jam 8 malam kami dinner di Restoran Barok (maaf tak ingat nama penuhnya). Restoran dalam taman. Wah..menariknya. Duduk bersila memudahkan untuk saya yang ada anak kecil. Yalah. Boleh jugak letak kejap-kejap kan. Tak la lenguh sangat tangan. Yang bestnya di sana kami makan nasi ayam pansuh, itu yang specialnya di sana. Ala-ala sup ayam, tapi dimasak dalam buluh. Dan ayam penyet pun sedap GRED A sambalnya (bagi saya yang tak suka pedas). Ayam penyet kat sana nama lain. Mereka tak sebut ayam penyet.

Lupa nak cerita, jam 8 malam kat sana macam jam 10 malam-11 malam kat KL.

Kat sana saya jumpa anak bisnes, kak Hazla namanya. Beliau seorang pensyarah di UNITAR Kuching. Saya minta beliau bawakan OStematrix, memang lupa nak bawa. Tu supplement penting if nak travel dan nak jalan-jalan. Tak la esok pagi bangun tidur tubuh sakit-sakit. Alhamdulillah. Ada Ostematrix memang sangat membantu!

Selepas dinner kami ke kedai kek lapis. Ada 2 kedai yang femes di sana, Mira Cake House dan Dayang Salhah. Dont worry, memang ada tester. So takla kita terkial-kial nak beli yang mana kan. Kami cuba dulu. Tengok mana yang sedap. Esoknya datang beli lagi hehe

Selesai program malam tu, saya kembali ke hotel untuk berehat dan tidur. Esoknya jam 4.30 pagi dah Subuh. Jam 8 pagi breakfast terlebih dahulu. Tapi sayang kedai makan tak banyak yang buka awal. So makanlah seadanya. Breakfast dengan laksa Sarawak. Kakak dan suami saya makan mee kolok.

Pagi ni best sebab naik sampan! Hehehe..Seingat saya ini pengalaman kedua saya naik sampan dalam tempoh 18 tahun barangkali!Saya sukaaaa...

Park kereta, dan naik sampan untuk ke kedai kek lapis. Boleh je if nak naik kereta, tapi adik dah plan siap-siap nak bagi expereince yang BAIKKKK punya kat kakak-kakak dia ni. So layankan aje..Memang kami enjoy! Lagi jauh perjalanan sampan tu, lagi mahal bayaran. If sampan cuma menyeberang sungai, 50 sen je bayar. Tapi if dari hulu ke hilir, bayaran kami RM2 seoramg (bayi dan kanak-kanak tak dikira). Waktu pergi, sengaja parking kereta dan jalan jauh sikit untuk naik sampan lebih lama (nak fefeeling gitu haa) hehe..Waktu pulang cuma menyeberang je, dalam 2 minit je.

Sampai di kedai kek lapis, since semalam dah siap cuba kan. So pagi tu cuma pilih je la (but still masih gatal tangan nak merasa kek lapis tester tuuuu). Kedai Dayang Salhah ada offer, beli RM100 dapat FREE kek lapis bernilai RM10. Manakala kedai Mira cake House tu beli 5 kek lapis percuma 1. Saya suami isteri beli di Mira Cake House. Antara kek lapis pilihan saya: Chocolate Cheese, Lumut, Harimau Malaya, Kek Dalam Kek.. Ada lagi 1 jenis tapi dah lupa namanya ahaksss..

Cadangnya nak beli ikan terubuk tapi kedai belum buka lagi. Oh ya, kedai kek lapis ni buka seawal jam 8.30 pagi tau. Orang tak ramai waktu tu so memang melantak laa makan yang tester! Kijammm..

Then kami ke kedai yang berderet di Waterfront, beli sepasang dua pakaian untuk anak-anak. Yalah. Buat gembirakan hati mereka yang kena tinggal tu haha..Sekitar jam 11 pagi, bergerak ke hotel untuk check out. dan terus ke UNIMAS since turn adik saya sesi petang. So kami makan dan berehat dahulu. Upppssss..maaf ye nama je konvo tapi gambar adik berkonvo takde pun.

Ok jamu gambar je la di laluan ke dewan konvo adik. Tapi still gambar kakak dan suami hehe..

Sekitar jam 8 malam kami ke airport. Menanti untuk flight malam tu jam 10 malam.

Even trip cuma 2 hari sahaja, agenda adik sangat padat, tubuh keletihan sebab banyak berjalan, tapi kami semua memang enjoy, happy sesangat. Terima kasih adikku sayang sebab plan jenjalan yang best nih. Hehee..yalah. Kami memang jarang bercuti. So bila ada peluang, memang sangat nak pergi. Ahaksss..

Eh terpanjang pula entry ni. Tak masuk bab hotel sebab review untuk hotel sahaja perlu entry khas kerana anda akan ketawa mengekek-ngekek atau berguling-guling!