Sunday 16 November 2014

Sabarlah, ibu!

Tengok pada gambar ni, kadangkala datang rasa sedih.

Saya kadangkala ada la juga begini. Yang ni bergaduh, yang ni menangis. Memang agak stress juga dibuatnya kan.

Bila fikir dengan logik, kesian anak-anak bila dimarah, diherdik, ditengking. Saya bukanlah tak pernah marah anak, ada juga tapi under control la. Saya sangat kasihan melihat anak kecil yang penuh kesan lebam sana sini pada anggota badan dicubit ibu/bapa.

Bila marah anak, berusahalah untuk kontrol diri kita. Jangan turutkan sangat nafsu. Kadang-kadang kita marah bukan sebab nak beri pengajaran atau didikan, sebaliknya untuk puaskan hati kita je kan. Dapat lepaskan geram kita atas kenakalan anak-anak. Saya akui ini.

Alaa..kita kecik-kecik dulu pun nakal jugak kan. Entah-entah lebih teruk lagi kan hehee.. Sekarang alhamdulillah saya belajar untuk kontrol diri agar tak keterlaluan marahkan anak.

Nak tahu apa yang saya amalkan sekarang?

Tips saya dalam mendidik anak:
- Jangan biarkan anak menangis hingga tertidur
- Mesti peluk anak selepas dimarahi/ditegur
- Jelaskan kepadanya kenapa dia kena marah dan apa yang dia sepatutnya buat
- Bila si adik tidur, beri perhatian pada yang sulung sepenuhnya. Main susun kereta sama-sama, main kuda-kuda, menulis/mewarna, mengaji Quran dan lain-lain. Dengan ini dia rasa kita sayang dia sungguh-sungguh.

Sebab anak-anak dia kadangkala nakkan perhatian, maka dia express kan perasaannya dengan mengganggu adik yang masih bayi, menumpahkan air, pecahkan pinggan nasi dan macam-macam lagi. Dia cuma nak kita belai dia seperti yang kita buat pada adik yang masih kecil. Yalah, nak cakap tentang kasih sayang, dia tak tahu nak sebut tapi itulah yang dia mahukan.

Saya bukanlah tak marah anak langsung. Secara peribadi, bagi saya marah sikit-sikit takpa, cuma jangan sampai pukul anak kecil. Kang jadi kes dera pula. Dan jangan dibiasakan sangat marah-marah anak kecil, nanti mereka membesar dengan kurang keyakinan diri sebab dari kecil didikan dari keluarga "buat apa pun salah".

"Marah bukan kebencian, tapi tanda sayang"

Hasanah
Ibu pada 3 anak yang riang :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...