Friday 11 September 2015

LEAD THE SHIP: Program Yang Menukar Sudut Pandang

Minggu lalu, saya berpeluang hadir ke 1 program anjuran Master Zura, special guest ialah Kak Suraya Ali (Cik Sue pengasas Lunatots). Sebelum ni saya dah pernah beberapa kali dalam program yang sama dengan Cik Sue, senang sangat bila bersama Cik Sue yang comel hihii



Banyak yang saya nak share tentang program ni, tapi dalam entry yang ni dan kesempatan waktu menulis yang terbatas, saya nak cerita tentang Paradox of Value. Paradox of Value ni macam pertembungan nilai. Bila dalam 1 masa, kita ada pertembungan nilai, nilai mana 1 kita nak pegang.

Contoh air dan berlian. Semua orang pun tahu berlian tu mahal. Harganya ribuan ringgit. Air tu harganya RM1 jika di botol. Tapi dalam waktu yang lain, ada masa mungkin air lebih mahal dari berlian, contohnya masa bencana, keputusan bekalan air bersih. Betul kan?

Cik Sue beri kami tonton video iklan Petronas ni.



Mula-mula tengok, dalam hati saya ada juga judge, "Allah..tunggu lah kejap. Kesian pakcik tu, terkejar-kejar dalam hujan". "Haa tu la balasan tak nak tunggu, kan dah accident".

Tapi lepas belajar tentang Paradox of Value ni, barulah saya faham, penting untuk kita tahu bahawa setiap orang ada value mereka tersendiri. 

Mungkin lelaki berkereta tu tengah rushing, ada isteri yang sarat hamil yang sedang menanti untuk berbuka bersama? Atau dia ada anak-anak yang menanti kepulangannya dari jauh untuk ifthar bersama? 

Siapa tahu kan. Jadi janganlah cepat menghukum seseorang. Dari sini, saya belajar menukar sudut pandang saya terhadap sesuatu. 

Setiap orang ada nilai yang dia pegang. Kita hormati nilai itu, walau pada pandangan mata kita terasa salah. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...