Monday 14 September 2015

8 TIPS OHSEM Mudah Diamalkan Semasa Jerebu

Kali ni nak kongsikan tentang isu semasa yang melanda ibu kota - jerebu.

Kalau tengok, gerun rasanya. Gelap semacam, berkabus je kan.

Semua pun pernah dengar tentang IPU kan? IPU tu adalah ukuran paras jerebu. Bacaannya seperti berikut: 


Setakat bacaan IPU terkini jam 6 pagi tadi, kawasan Batu Muda di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur terjejas teruk dengna bacaan IPU 188. Kebanyakan tempat mula menunjukkan bacaan IPU tahap kuning. Dan berita jam 12 malam tadi pun dah announce semua sekolah sekitar KL, Selangor, dan Melaka diarahkan tutup hari ini. Dasat kan? Bacaan IPU semasa boleh juga dilihat di website rasmi Jabatan Alam Skitar .

Waktu persekitaran tak sihat begini, kita mesti ambil tahu apa yang perlu kita lakukan. Ini 6 tips yang diberikan oleh KKM untuk membantu kita menjaga kesihatan semasa jerebu. 

Saranan saya pula: 7. Mengambil Vitamin C dan Nutriferon untuk tingkatkan imuniti tubuh supaya tidak mudah jatuh sakit. Ramai orang yang mengadu bila keluar je rumah, mata rasa pedih, tekak rasa gatal nak batuk je kan, pengambilan vitamin kaya antioksidan dapat membantu anda mengatasi masalah ini. 8. Bagi ibu bapa yang anaknya berusia 1 tahun ke atas, anda juga boleh bekalkan vitamin C Chewable dan nutriferon pada anak anda. Ini penting untuk meningkatkan imuniti anak agar tidak terjejas dengan jerebu, kerana kanak-kanak memiliki sistem imuniti yang lebih rendah berbanding orang dewasa. Bila anak sihat, mak ayah pun gembira kan. Anda boleh dapatkan Vitamin C Shaklee dan Nutriferon di sini ya. Sama-sama kita jaga kesihatan dalam musim jerebu yang teruk ini. Saya juga semalam baru siapkan face mask untuk kegunaan anak-anak. Sediakan payung sebelum hujan katanya hehe..Ofkos untuk anak-anak ibu buatkan yang bercorak gitu :)                                Hasanah Ahmad | 013-2896454

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...