Wednesday 30 September 2015

Dilema Ibu Muda Menyusukan Anak

Momies yang menyusukan si comel, terutama newbies banyak hadapi masalah tak dapat support dari insan tersayang. 

Ramai yang mengadu pada saya, mak tak support, mertua tak faham, suami tak sokong. Saya percaya parents/husband yang tak support tu sebab diorang tak faham. Malah saya sendiri pun family asalnya tak sokong. Masa bersalin anak pertama, mak saya minta husband belikan formula milk (fm) lagi tau. Siap bagitau brand lagi. Hehehe

Tips saya:
- jika betul kita nak fully breastfeed (bf) si manja kita, nak dia sepenuhnya dapat manfaat susu ibu, jadi kita mesti BERTEGAS dan GIGIH. 

Bincang dengan mereka kenapa kita nak anak kita fully bf.
Orang yang pertama perlu difahamkan ialah suami. Sebab dia orang yang akan menemani kita, bersama kita besarkan anak syurga ini. Biarlah seisi dunia tak faham dan tak sokong, tak apa, janji suami faham dan sokong.

Fahamkan suami/mak/mertua:

1) kenapa kita nak beri susu ibu sahaja
Kena la explain apa kebaikan susu ibu, manfaat cecair emas (kolestrum) seawal hari-hari pertama dalam hidup si kecil.  Mereka tak faham, kita fahamkan.
Jika suami tak faham, haa pi print atau atau bacakan kebaikan bf ni kat dia. Sebelum bersalin anak pertama, saya ajak suami ke klas persediaan antenatal (di PPUM). Husband siap volunteer nak jadi model ibu menyusu lagi! Hikhik

2) bagaimana bayi kita akn dapat susu ibu jika kita kembali bekerja

Ikut pengalaman saya, mak dan mertua selalunya tak faham tang ni.

"Kalau tak campur susu tepung, macam mana nanti nak tinggal anak bila bekerja"

Mereka tak nampak macam mana caranya, sebab tak faham susu ibu boleh dipam dan disimpan berbulan lamanya. Jadi kita explain kasi faham. Kita perah susu, simpan dalam peti kat rumah, makin hari makin bertambah, kita bagi anak guna botol (atau alternatif lain sudu/cawan dan sebagainya), kita tunjukkan cara panaskan susu. Once mereka faham cycle ni, sure dah tak bising. Saya dah laluinya. Percayalah, bila mereka lihat mudah sebenarnya menyusukan anak dengan susu ibu, mereka akan faham dan sokong :)

3) apa yg suami/mak/mertua boleh bantu kita

Offer pada suami/mak/mertua untuk handle bayi dengan panaskan susu dan beri pada bayi. Bila mereka nampak mudahnya menjaga bayi susu ibu, mereka pun tak ragu lagi dan tak risau bagaimana babysitter akan menjaga anak kita nanti. Dalam berpantang saya buat begini, mak dan mertua dah expert nak panaskan susu ibu dan handle EBM (susu perahan - express breastmilk).

Menyusukan anak, walaupun ia momen yang seronok, tapi ia sangat memenatkan!

Once dah dapatkan sokongan suami, izinkan suami untuk bantu kita.

Mintalah bantuan pada suami untuk lakukan urutan dari pinggang ke bahu dengan gerakan 2 ibu jari.

Suami juga boleh buatkan minuman panas semasa kita sedang menyusukan bayi. Minuman panas boleh bantu perbanyakkan susu tau :)

**********

Semoga entry ini dapat membantu ibu-ibu muda di luar sana untuk terus menyusukn bayi anda.

Hak anak untuk ditunaikan ialah disusukan hingga 2 tahun.

Jom sama-sama kita realisasikannya!

Hasanah Ahmad

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...