Tuesday 30 June 2015

Perkongsian Saya Buat Graduan/Pekerja

Saya mungkin bukanlah orang terbaik untuk memberi nasihat tentang kewangan, cuma saya mahu berkongsi apa yang saya buat.

Seringkali saya ditanya oleh adik-adik di bangku pelajaran, mahupun adik junior yang baru melangkah ke alam pekerjaan.

"Macam mana nak simpan duit kak?"

Mari saya kongsikan tips-tips utama untuk bina kewangan.

1. Bila dapat duit/gaji, simpan terlebih dahulu sebelum asingkan untuk perbelanjaan lain. Tentukan berapa target anda untuk menyimpan setiap bulan dan konsistenlah ye :)

Jika dapat gaji anda berjoli dulu, nanti dah tak cukup duit untuk menyimpan.

Ingat ye, jika dengan gaji RM2000 anda tak dapat nak menyimpan, tak cukup duit, tengoklah nanti bila gaji RM5000 pun belum tentu akan ada duit lebih untuk disimpan. Jadi, mulakannya sekarang, walau berapa pun gaji anda! Dapat gaji, simpan dulu. Baru fikirkan bakinya nak buat beli top up, nak beli novel, nak beli dan bayar itu ini.

2. Cari jalan untuk tambah pendapatan anda. Sama ada berniaga, ataupun gunakan kepakaran yang anda ada.

Ramai orang yang saya jumpa, buat kerja part time, cari duit lebih untuk tujuan seperti nak cukupkan tabungan kahwin, nak duit lebih untuk bayar downpayment kereta dll. Bagus tu, ada usaha untuk bekerja lebih keras bagi mencapai impian anda. Tapi janganlah bila dah cukup tabungan kahwin, dah takde duit lebih sedangkan anda sepatutnya boleh hidup luar biasa dan nikmati pulangan wang EXTRA setiap bulan.

Sama ada ceburkan diri dalam perniagaan (tak kira secara kecil-kecilan pun okey) atau buat kerja part time.

Gunakan kepakaran yang anda ada - ini pun salah satu cabang bisnes yang tak perlukan modal. Cuma perlu masa dan tenaga anda sahaja.

Contohnya anda pandai dalam pembikinan laman web, mengapa tidak tawarkan kepakaran anda pada peniaga-peniaga untuk mereka luaskan perniagaan mereka?

Bestnya bila terlibat dalam dunia bisnes, duit masuk setiap hari, dan pendapatan setiap bulan pun bergantung pada usaha. Nak duit lebih bulan itu, maka kerjalah dengan lebih gigih.

Eh entry ini tidak berniat menyuruh anda terlibat dalam perniagaan dan berhenti kerja ya (walaupun saya begitu dulu hehe).

3. Labur wang anda di amanah saham (yang syariah compliance ya)
Tabiat menyimpan memang sangat bagus, cuma di mana anda "simpan" wang tu, membantu anda untuk capai impian anda lebih cepat. Amanah saham memberi pulangan yang lebih tinggi berbanding menyimpan wang di bank, duit lebih sukar dikeluarkan dan anda perlu menunggu untuk tempoh matang (selalunya minimum 3 tahun). Jadi selepas 3 tahun mencarum, mungkin duit tu dah boleh buat bayar deposit rumah?  Berbanding anda menyimpan amaun yang sama di bank biasa.

4. Hiduplah di bawah kemampuan. Bukan hidup ikut kemampuan ya. Jika anda mampu pakai iphone, tak salah gunakan lenovo yang harganya mungkin lebih murah. Jangan jadi hantu gajet okey. Ini sangat bahaya terutama bagi student/mereka yang baru bekerja. Melainkan anda memang sangat perlu gunakan telefon yang canggih manggih. Prinsip saya mudah. Jika ia tak membantu tambah duit, tak perlu la kan.

Okey sekian sedikit tips dari saya hehe

Moga anda yang membaca dapat manfaatnya. Insya Allah di lain kesempatan saya teringin nak share pecahan tabung untuk anda semua.

Jika anda berminat nak tambah pendapatan dengan bisnes, saya mengalu-alukan penyertaan anda ke keluarga Shaklee kami.

Hubungi je saya di talian ini ya.

Hasanah Ahmad
013-2896454
SMS/Whatsapp

2 comments:

  1. salam sis...yer saya setuju...nice entry...
    blogwalking here from anak cucu s2u :)

    ReplyDelete
  2. Hehe terima kasih jalan-jalan di sini :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...