Thursday 28 May 2015

Pengurusan Jenazah - Apa yang Kita Perlu Lakukan?

Panduan ini dikongsikan oleh rakan saya (Ila namanya) apabila berlaku kematian di kawasan kejiranan beliau. Saya simpan di sini untuk panduan kita semua, boleh jadi pedoman jika berlaku kematian di kawasan kita. 


*****************************


1- Pastikan rumah sentiasa kemas dan bersih. Seeloknya sebelum keluar rumah, pastikan rumah kemas & bersih supaya jika terjadi apa-apa pada kita di luar, at least kita tak susahkan orang yang bawa balik jenazah kita untuk kemas rumah kita.


2- Sebaiknya ruangan carporch atau depan rumah mudah untuk kereta jenazah masuk dan turunkan jenazah.


3- Pastikan kita join Khairat Kematian. Ini sangat penting jika berlaku kematian, biasanya kita blur apa nak buat sebab terkejut atau sedih. Lebih-lebih lagi kalau keluarga jauh. Simpanan tak mencukupi. Sekurang-kurangnya ada tabungan ini yang boleh membantu. 


4- Berkenal-kenallah dengan jiran tetangga, jangan sekadar hai hai bye bye atau buat tak tau. Hadir jika dijemput ke majlis-majlis kejiranan.


5- Rajin2 ke surau atau masjid dan hadiri majlis agama. ðŸ˜‚6- Persediaan duit cash, kain batik lepas, cadar/sarung bantal putih & kain putih jarang untuk tutup muka. Tali putih panjang untuk ikat muka agar mulut tak terbuka. Sebaiknya sediakan 1 set alatan untuk menguruskan jenazah di rumah.  Nak kena cari ni untuk standby. Cerita dengan Mak Tok. Dia dah pesan 'ma dah letak kat bilik abg ngah tau. Siap 1set'


6- Sewaktu mandi, solat & kebumi jenazah, sebaiknya ahli keluarga lakukan bersama-sama. Jika tak tau, boleh bertanya apa perlu dilakukan. Selalunya ada orang yang mahir dalam selok belok pengurusan jenazah (ahli surau/mereka yang belajar) untuk membantu. Itu pentingnya kita belajar cara untuk menguruskan jenazah, agar bila terjadi pada ahli keluarga terdekat, kita tahu bagaimana nak mandikan/kafankan. 

7- Jiran-jiran hulurkanlah bantuan dengan sediakan makan minum untuk ahli keluarga. Jangan bebankan keluarga tersebut yang ditimpa musibah. Begitu juga dgn tahlil, jiran-jiran boleh buat collection dan ringankan beban keluarga tersebut.

8- Amalkan bacakan Yasin/ayat Al-Quran sepanjang masa di rumah si mati.

9- Seeloknya semasa hayat ni kita sediakan set lengkap pengurusan jenazah untuk memudahkan urusan apabila kita tiada. 


Menurut sahabat saya, Ila, di kawasan kejiranan beliau, semasa berlaku kematian dua hari yang lalu, sebelum sampai jenazah ke rumah, ahli surau dah pun siap pasang khemah, saudara mara bantu sediakan tempat pembaringan untuk jenazah, jiran tetangga terus sediakan makanan untuk keluarga & sanak saudara jenazah. Mereka jemput tetamu makan di rumah jiran sebelah. Untuk elakkan dari mengganggu rumah keluarga si mati yang sedang bersedih.


Untuk set pengurusan jenazah pula, boleh juga dibeli secara online. Di kawasan saya, mak saya ada sediakan set sebegini (cuma takde lah dipakejkan macam kit ni. Mak letak dalam plastik biasa je). Jadi bila berlaku kematian, orang sekampung beli dari mak :)



Kit Pengurusan Jenazah

Semoga entry ini dapat membantu tambah nilai jika berlaku kematian di kawasan kita. Upsss..bukan siap sedia untuk orang yang akan meninggal je, mari tambahkan amalan kita kerana kita pun tak tahu bila kita akan dijemput pulang olehNYA. 


Peace...


Salam sayang,

Hasanah

Supermom yang Chumil :)

Saya Shaklee Distributor | Sungai Besi 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...