Saturday 20 September 2014

Petua Untuk Anak Soleh

Hari ni nak kongsi tentang petua untuk ibu-ibu muda dalam menangani anak-anak kecil. Anak-anak kan kekadang agak nakal sikit, memang gitu pun namanya budak-budak. Ala kiter-kiter dulu-dulu pun gitu gak kan. Nasib baik mak kiter tak cerita satu persatu je kenakalan kiter zaman kecik-kecik dulu hihii. 2X5 jek orang kata kan kan..

Sebagai ibu yang ada anak kecil, saya amalkan berdoa setiap kali selepas solat dan setiap kali teringat pada anak. Doakan yang baik-baik untuk anak kita. Saya juga amalkan tips seperti dalam gambar ni. 


Masa anak sedang tidur, saya suka usap kepala anak kecil, saya cakap padanya:

"Abang/angah jadi anak soleh/solehah tau.
Taat perintah Allah.
Taat ibu ayah.
Hormat  orang tua.
Ya Allah, lembutkan hati anakku, perelokkan akhlaknya, hiasi dirinya dengan sifat-sifat mahmudah. Jauhkan dia dari sifat-sifat mazmumah. 
Jadikan dia cemerlang dalam hidupnya dunia dan akhirat."

Usap dan kucup ubun-ubun anak kita semasa tidurnya. 

Bila anak-anak bangun dari tidur, saya selalu peluk mereka biarpun masih mamai. Kasih sayang ibu pada anak meresap. Anak-anak yang penuh dengan kasih-sayang ibu bapa insya Allah jadi anak yang baik (saya kata). Heee

Saya percaya doa ikhlas dari ibu bapa sangatlah penting. Anak-anak berusia 1-7 tahun Nabi SAW pun dah pesan, layan mereka dengan kasih sayang dan banyakkan bersenda gurau, bermain bersama mereka. 

Bila anak nakal, degil, memberontak, ada sesuatu yang mereka SEDANG TUNJUKKAN pada kita. Mungkin kita terlebih memberi perhatian pad adik kecil ke, ata ubahasa kita terkasar semasa menegur mereka ke, cuba kita check semula perilaku kita. 

Anak-anak adalah cermin diri kita. 

Jom didik anak-anak ikut sunnah Nabi Muhammad SAW. Jadilah teman baik pada anak-anak kita :)

Hasanah Ahmad
013-2896454

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...