Thursday 17 November 2016

Bercuti Ke Pulau Langkawi (Part 1)

Setelah 3 minggu baru berkesempatan nak coretkan kisah percutian baru-baru ni.

Ada yang ternanti ke hihii

Okeh straight pada ceritanya..

Sehari sebelum ke Langkawi, saya buat confirmation dengan pihak hotel dan kereta sewa, untuk sekian kalinya hihii (2x je sebenarnya).

Yelah kang dah book awal tup tup sampai hotel takde nama la apa la,  tak ke naya tu. So make sure uols buat confirmation tau.

Dari Kelantan,  kami ke Kuala Perlis terlebih dahulu dan tumpang di rumah ibu saudara sebelah suami (kami panggil Mok Su Za).

Keesokan paginya suami awal pagi keluar ke jeti untuk beli tiket feri.

Kami dijadualkan naik feri jam 10.30 pagi. Perjalanan feri dari Kuala Perlis-Langkawi mengambil masa 1 jam 15 minit.

So dah ada anggaran waktu tiba di terminal jeti Langkawi,  saya terus menghubungi owner kereta sewa yang kami dah booking sebelum ni.  Maklumkan jangkaan masa tiba.  Jadi taklah nanti kita ternanti kat sana kan 😍

Jadi jam 10 pagi kami bertolak ke terminal jeti Kuala Perlis. Oh ye,  sila berada di jeti 15 minit sebelum waktu yang tertera di tiket feri korang tau.  Untuk mengelakkan kelewatan, kelam kabut malah kemungkinan terlepas feri kikikii

Suami dan mertua

Sampai je di jeti Langkawi,  saya maklumkan pada Encik Muhammad (owner kereta).  Masa tengok kereta tu suami saya cakap,  "wahhh kereta baru ni"

Heheee.. Kami dapat grand livina seperti yang dijanjikan dan terus bayar baki duit kereta RM140 (deposit rm140 kami dah bayar masa booking). Mujur dah bayar siap2 setel masa ambil kereta.  Fuhhhhh... Nanti entry last tentang langkawi ni saya ceritakan sebabnya hihii

Review tentang kereta ni ada saya tulis dalam entry sebelum ni.  Recommended sangat untuk siapa nak ke Langkawi berurusan dengan encik Muhammad.

Dapat je kereta,  suami gi dapatkan dulu peta langkawi. Boleh dapat free je. Jeng jeng jeng. Dah dapat kereta sedap la berjalan kannnn hehe

Keluar je dari jeti di pekan Kuah, kami gi makan tengah hari dulu,  sebab dah tengah hari kan.

Lepas makan kami terus menuju ke Pantai Cenang untuk ke Underwater world tengok hidupan laut.

Tiket Underwater world boleh beli di kaunter. Kebiasaannya orang tak terlalu ramai.
Untuk warga emas,  mereka ada diskaun khas. Kat kaunter takde mention harga untuk warga emas.  Kita mesti maklumkan masa beli tiket.  Boleh jimat kat situ hihii..yang ni saya tahu pun dari bacaan kat blog mana ntah.  Jadi moralnya di sini banyakkan membaca hihii

Sedikit gambar kami di Underwater World

Sempat tengok feeding session (singa laut dan penguin)

Tengok singa laut beraksi memang best!

Ma kata: Subhanallah Maha Kaya Allah comey la ikan-ikan ni

Keluar dari Underwater World,  kami check in kat hotel yang dah book lebih awal, Best Star Resort,  bilik kami ni dalam blok tepi pantai cenang.  Kalau bukak tingkap kat bilik tu boleh la nampak pantai. Tapi hotel ni takde balkoni yang kita boleh keluar je bilik tu nampak pantai, macam kat AB motel bilik yang beachside view.  Asalnya nak boking AB motel tapi dah penuh.  Maklumlah kami pergi tu time peak season (cuti deepavali 5 hari).

Best Star Resort pun tak kurang bestnya. Turun je bangunan, jalan keluar sikit dah jumpa pantai.  Tak perlu lintas jalan.  Mertua pun suka hotel tepi pantai.  Asalnya ma nak jenjalan tepi pantai juga,  tapi sebab kesihatan ma yang sedikit terjejas masa tu, ma banyak berehat kat bilik je.

Ni la Best Star Resort. Keluar je hotel terus jumpa pantai.  Boleh la kami suami isteri bercanda di tepi pantai cenang hihii

Baru ingat nak tunggu sunset tapi tak kesampaian kahkahkah

Sebab perlu beli makanan untuk dinner kami.
Malam tu kami takde aktiviti.  Santai bersama keluarga hihii

Oh ye,  kami booking 2 buah bilik (connecting room).  Jadi seronok la anak-anak kecil kami ke sana ke mari hahaha

Review saya tentang hotel ni,  quite okey, bilik pun luas,  takde nak komen sangat. Cuma pool dia agak kecil (almaklum pantai depan tuuuu je hahah), dan nak mandi pool kena pakai slimming suit.  Maka anak saya tengok je la pool dia sebab memasing takde slimming suit.  Tak gamak ibu nak kasi anak terjun kolam dengan seluar dalam jek erkk

Sedikit panduan bajet kami untuk HARI PERTAMA PERCUTIAN KE LANGKAWI

* Tiket feri RM80
* Kereta sewa Grand Livina 7 seat RM280
* Tiket Underwater World RM130
* Hotel untuk 2 bilik (connecting room) RM338 (booking melalui agoda,  jadi saya bayar masa booking)
Total RM828 tidak termasuk makan minum.

Nampak banyak kan kos di sini.  Tapi bukan sekaligus duit keluar camtu.  Ada yang dah bayar lebih awal contoh deposit kereta dan bilik hotel. Jadi takde la terasa sangat kan duit mengalir bagai air kikikii

Eh maaf syok bercerita terpanjang pulak entry ni!

Entry 2 yang banyak peristiwa haru biru.

Soon saya akan coretkan insya Allah.