Saturday 30 January 2016

Permergian Abah ke Rahmatullah

3 Januari lepas, bapa mertua saya telah kembali ke rahmatullah kerana serangan jantung, semasa kuliah maghrib di masjid padang siam Tanah Merah.

Suami inform saya untuk packing pakaian dan keperluan balik kampung, setel kemaskan dapur (time tu takde air pulak tu baru lepas buat kek coklat, topping tak sempat siap), dalam hampir 40 minit kemudian kami bergerak pulang ke Kelantan.

KL-Tanah Merah 4 jam setengah perjalanan. Laju kan. Alhamdulillah Allah permudahkan semuanya. Kat roadblock polis minta ic pun dipermudahkan, dia lepas je bila cakap ada kematian. First time dalam perjalanan balik kampung saya tak tidur.

Sampai-sampai kat rumah mertua, lihat kain yang menutupi muka abah dibuka, alhamdulillah, rasa syukur sangat-sangat, wajah abah bersih, tenang, nampak abah bagaikan sedang tidur dalam senyum.

Sebak sungguh rasanya bila teringat masa bersalin anak ke 4 kami, abah beria minta saya berpantang kat rumah, abah hantarkan Izzat dan Insyirah ke tadika, pagi-pagi abah yang mandikan anak-anak saya dengan arahan jarak jauh, dalam bahasa klate yang anak-anak tak faham.

Rumah mak dan rumah mertua saya dekat je, naik kereta dalam 5 minit je kut dah sampai. Berpantang anak-anak sebelum ni, saya gilir seminggu rumah mak, seminggu rumah mertua. Tapi tulah kan, kita pun tak perasan perubahan-perubahan yang berlaku sampaikan abah dah takde, baru kita sedar yang semasa hujung hayatnya abah nakkk sangat beraama dengan anak cucu 😩

Setiap kali saya cakap nak ke rumah mak saya, abah selalu bagi ayat sedih.

"Demo gi gak, takde oghe doh la sini nyo"
"Sunyi la demo takdok gak"
"Tinggal ma nga abah la takdok demo gak"

Sedih bila ingat semula, abah selalu kata "nah duk sini je la, ma takdok gapo doh" (abah minta saya tinggal kat rumah menemani ma). 

Bila abah takde, jadi terngiang-ngiang abah pesan suh duk kat kampung temankan ma.

Lepas kematian abah, saya di kampung sebulan menemani ma. Walaupun dah balik kl, tapi jiwa kat kampung teringat kat mertua. Takpa la kita pjj dengan husband sementara, gembirakan orang tua kita yang masih ada.

Moga Allah mencucuri rahmat ke atas arwah abah, menerima amal kebaikan yang abah lakukan, mengampunkan dosa-dosa abah dan menghimpunkan abah bersama hambaNYA yang soleh.

Ameen.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...