Sunday 18 October 2015

Belajar Menjahit: Apa Yang Perlu Anda Tahu


Saya sebelum ni memang tak pandai menjahit guna mesin. Alaaa jahit guna tangan pun tak kemas mana hehe 

Tapi mengandung kali ni datang pulak minat membara nak pandai menjahit. Siap beli mesin jahit lagi tau! Ahaksss..moga baby yang keluar nanti rajin-rajinlah macam ibu ye hehe

Jadi saya pun join group jahitan di facebook dan riki-riki beberapa kelas menjahit. Ada orang boleh belajar sendiri dari online, tapi saya pening beberapa istilah, tengok pola tak faham-faham. Yelah, takde basic kan. Maka proses carigali saya bermula. Jeng jeng jeng...

Tu-tup dapat tahu kawan dalam Shaklee, Wardah pun sama-sama tengah belajar menjahit.

Saya buat beberapa carian tentang cara nak pilih kelas menjahit dan akhirnya saya join kelas kak Wardah.

Saya kongsikan di sini untuk panduan newbie seperti saya, yang mula-mula dulu tercari-cari kelas menjahit bagaimana untuk belajar. Masing-masing ada kelebihan tersendiri, kita buat pilihan ikut keselesaan dan kesesuaian masa kita.

Apa yang perlu anda tahu?

1. Kelas by pattern
Kebanyakan cikgu jahit buat kelas ikut design baju. Contohnya jika nak belajar jubah A Cut, harganya RM100 (contoh), belajar buat sampai siap, kelas 1 hari (8 jam). Nak belajar baju kurung moden, harganya sekian sekian, belajar sehari. Ada orang suka begini, hadir kelas sehari dan belajar sesuatu sampai habis. Tak perlu banyak masa untuk ke kelas. Satu hari belajar memadai. Ada cikgu yang buat kelas  masa weekdays, malah weekend juga. Ada yang sekelas 2-3 orang, ada juga yang kelas personal, hanya kita seorang. Jadi lebih fokus dapat diberikan. Ni kelas mula-mula yang saya belajar, buat jubah A Cut hehe..

2. Kelas by hour
Ada juga cikgu yang menawarkan kelas belajar per jam. Contoh macam kelas yang saya join kemudian ni. Belajar 32 jam dengan bayaran cuma RM350 sahaja, boleh buat beberapa jenis baju. Kelas yang per hour ni bagusnya kita akan kerap hadir kelas, kerap jumpa face to face dengan cikgu, jadi bila dah menjahit di rumah, mana-mana yang kita kurang mahir, boleh tanya terus kat cikgu pada next class. Antara baju yang dah saya jahit sepanjang 32 jam kelas ni; blouse menyusu (jenis selak), skirt (berzip), baju melayu leher teluk belanga, jubah kurta lelaki.

3. Peralatan menjahit dan kain
Yang ini kena tanya cikgu. Ada kelas yang cikgu sediakan semuanya, kita datang bawa diri (pen dan kertas untuk catat ofkos). Ada kelas yang kita kena sediakan semuanya kecuali mesin jahitlah hehehe. Jadi harga kelas bukan bergantung pada jumlah jam atau pattern baju sahaja ya. Banyak lagi pertimbangan yang perlu dibuat.

4. Belajarlah dari asas
Jika tiada basic dalam dunia jahitan, baik belajar dari asas dulu. Asas jahitan tangan, kenal pola dan lain-lain. Macam baju, belajar yang senang dulu baru buat yang sukar sket. Sebab bila dah pandai asas, senang nak apply untuk apa jua jenis jahitan. Contohnya belajar buat jubah asas, pastu buat baju kurung. So nanti ilmu tu kita apply nak jahit baju melayu, mahupun nak jahit blouse atau baju kurung moden. 

Belajar pelbagai jenis pattern baju untuk mahirkan kita dengan teknik-teknik jahitan. Ada lagi yang tak sempat saya pelajari, leher cekak musang. Yang tu insya Allah lepas bersalin nanti la nak sambung belajar. Sekarang pun dah sarat, lagi 2 minggu je nak due dan saya pun tengah siapkan sarung bantal dan tilam baby yang akan lahir nanti.

Bila dah tahu menjahit sket, mula laa nak buat kraf pula hehe..sekarang ibu-ibu ramai yang kreatif buat sendiri busybook anak-anak. Saya pun dalam planning nak buat juga, insya Allah nanti saya share di blog hasilnya.

Setakat ni, saya dah menjahit sendiri:
- pelikat pants anak-anak 2
- blouse 1
- face mask 3 (almaklum musim jerebu hehe)
- cloth pantyliner 1
- nursing pillow 2
- sarung tilam & bantal baby untuk anak kakak

Okey sekian coretan petang Ahad hehe

Doakan saya selamat bersalin ye kawan-kawan 😊

1 comment:

  1. memang xrugi belajar ilmu kemahiran jahit.
    sekarang kain berlambak murah terutamanya kain remnant di jakel/nagoya...
    harga rm4 (asal rm10)semeter tp cantik bangat...
    rm16 dah dpt 4m buat sepasang baju...
    kalau xde ilmu jahit...
    agak2 berbaloi x nk hantar tailor jahit rm70...
    harga jahit lagi mahal dr kain...
    sgt2 xberbaloi...
    so tahniah yg belajar ilmu jahit..
    mmg terbaik...
    rasa nk buat duit tepi..
    boleh ambil tempahan jahit kan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...