Tuesday 9 December 2014

Tips Elak Ditipu Semasa Pembelian Online

Anda gemar membeli secara online?

Few days saya terbaca berita penipuan online.

Ada seller yang menipu.
Ada juga buyer yang tak jujur.

Inilah risiko buat pembelian online. 

Sedikit tips dari saya untuk mengelakkan penipuan online terutama dari facebook:

1. Beli dengan orang yang diyakini. Lagi bagus bila yang dikenali.
2. Bila nak beli dengan seller yang tak dikenali, skodeng dulu wallnya. Kalau last update seminggu lepas atau 2,3 hari lepas, lupakan je. Berapa friend seller tu ada. Takut itu fake account. Bila dah pm, seller terlalu mendesak suh bank in duit cepat-cepat atas alasan stok tak banyak, promosi hampir tamat, berhati-hatilah. Tak semua yang menipu sebab ayat-ayat tu mungkin betul, mungkin juga teknik lariskan jualan, sekadar berjaga-jaga. If nampak terlalu mendesak untuk duit dimasukkan segera, be extra careful 
3. Bila skodeng wall seller, tengok bagaimana komunikasi seller dengan buyer lain/ruangan komen. Adakah itu seller yang direkemen? Atau seller tu syok sendiri di wall tak kawan dengan orang lain?
4. Sebagai pembeli, jangan terlalu ghairah mengejar harga yang murah. Jangan mudah terpedaya bila harga terlalu murah dari pasaran. Perlu bertanya lebih banyak soalan dan lakukan sedikit kaji selidik. Kadangkala harga yang ditawarkan adalah mengikut harga pasaran tapi after sales service nya tip top, lagi bagus berbanding seller yang jual murah giler tapi mungkin cincai kerjanya. Apapun tak semua seller begini. Ada yang memang bagus. Harga murah, layanan bagus, servis hebat. Thumbs up!
5. Untuk seller pula, minta slip/bukti pembelian dari buyer. Once buyer dah bagi, pastikan anda CEK account betul ke duit masuk pada tarikh dan masa dengan amaun yang betul. Adabjuga kes buyer yang menipu berikan notifikasi melalui emel seller tapi duit dimasukkan ke account orang lain.
6. Bila barang tak dapat diposkan pada hari yang dijanjikan, maklumkan pada buyer untuk mengelakkan salah faham.

Ada rakan pembaca saya nak tambah bagaimana cara nak elakkan terjerat dengan penipuan online?

Saya seorang peniaga online, saya juga seorang pembeli online. Pembelian online banyak memudahkan urusan bagi ibu yang mempunyai anak kecil dan ada kekangan masa untuk keluar shopping.

Saya menjemput anda untuk berkongsi tips ini.

**Tips ini bukan muktamad bahawa anda tidak akan tertipu. Ini sekadar langkah berjaga-jaga. Kita bermohon perlindungan dari Allah agat ditemukan dengan seller dan buyer yang jujur belaka dan mempermudahkan urusan pembelian 

Hasanah 
Trusted Seller :)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...